Me ei puhuta ”kirjanpitoa”

Versio 4Muistan aina sen tunteen, kun nuorena myyntisihteerinä kävin hakemassa työnantajani kirjanpitoaineiston tilitoimistosta ja kirjanpitäjä kertoi, kuinka yrityksen vakavaraisuus on heikko, myyntireskontrassa näyttäisi olevan epävarmoja saatavia ja varasto pitäisi arvostaa uudelleen oikean tuloksen aikaansaamiseksi. Häh? En ymmärtänyt tuosta sanaakaan, vaikka olin vasta käynyt kauppaopiston (en tosin laskentalinjaa) ja mielestäni minulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää normaalia suomen kieltä. Kun kerroin työnantajalleni, että hänen kai pitäisi mennä juttelemaan kirjanpitäjän kanssa yrityksen tilanteesta, hän sanoi ettei mene, koska ei kuitenkaan ymmärrä mitään mitä kirjanpitäjä puhuu. Yritys haettiin selvitystilaan vajaat kaksi vuotta sen toiminnan aloittamisesta, vaikka yrittäjällä riitti innokkuutta ja myyntikin kävi – mutta taloushallinnon osaaminen puuttui kokonaan.

Olin harmissani ja vihainen tapahtuneesta. Miksi kirjanpitäjä ei auttanut työnantajaani, vaikka selvästi näki, että yrittäjä olisi tarvinnut apua mm. yrityksen kannattavuuden hallintaan. Tai ehkä kirjanpitäjä yritti auttaa, mutta työnantajani ymmärsi vieläkin vähemmän kirjanpidon termejä kuin minä ja tunsi siten olonsa hyvin epämukavaksi tilitoimistossa käydessään. Niinpä hän laittoi minut juoksulikaksi, jotta ei tarvitsisi vastata kysymyksiin, joita ei ymmärrä.

Menetettyäni kivan työpaikan päätin opetella ymmärtämään kirjanpidon ja taloushallinnon saloja. Siitä alkoi tieni kirjanpitäjäksi ja tilitoimistoyrittäjäksi. Vuonna 2009 tutustuin Mari Liikaseen Taloushallintoliiton koulutuspäivillä ja totesimme kumpikin, että meillä on sama tavoite: tuottaa korkeatasoista kirjanpito- ja taloushallinnon palvelua yrittäjän kumppanina niin, että autamme yrittäjää menestymään omassa liiketoiminnassaan. Puoli vuotta tapaamisemme jälkeen perustettiin Tilipalvelu Profitas Oy.

Profitaksen pääperiaate on, että puhumme yrittäjälle sellaista kieltä, että hän ymmärtää mitä olemme kertomassa. Jos vanhan työnantajani kirjanpitäjä olisi kertonut ajoissa yrittäjälle, että hänen yrityksellään näyttää olevan velkoja enemmän kuin saatavia (vakavaraisuus on heikko) ja osa myyntisaamisista on niin vanhoja, että tullaankohan niistä koskaan saamaan rahoja sisään (epävarmat saatavat), tämä olisi voinut jo laittaa yrittäjän miettimään onko asia todellakin näin. Kun kirjanpitäjä olisi vielä pyytänyt yrittäjää listaamaan ja laskemaan yhteen varastossa olevien myytävien tavaroiden määrän ostohinnoilla ilman alvia, oltaisiin pystytty arvostamaan varaston arvo oikean tuloksen aikaansaamiseksi.

Päätimme Marin kanssa, että Profitaksesta tehdään sellainen tilitoimisto, jossa me itse haluaisimme asioida yrittäjinä. Mielestäni olemme onnistuneet siinä oikein hyvin.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading